Fit De Winter Door
22042

Fit De Winter Door

Hoe blijf je fit voor het komende beachseizoen? Bij zo’n zomersport als beachvolleybal is het best een uitdaging om het hele jaar door in topvorm te zijn. Nu hoor ik je denken, zomersport? Ik speel het hele jaar door! En inderdaad, met de groei van het aantal indooraccommodaties kan dat vaak gewoon. Bovendien kun je tegenwoordig op beachreis mee naar de zonnigste bestemmingen.
Toch wil je natuurlijk meer doen! En dat kan, hieronder wat tips!

Sterk van top tot teen

Voeten
We houden van het gevoel van zand tussen je tenen, maar we geloven ook echt in het belang van blote voeten. Je voetzolen bevatten namelijk miljoenen zenuwuiteindes, die met schoenen aan nauwelijks geprikkeld worden. En dat is weer nadelig voor de ‘propriocepsis’, ofwel omgevingsbewustzijn. Concreet voor beachvolleybal moeten je voeten weten waar de grond is zodat je stevig staat en goed kunt afzetten, zodat je op tijd bij de bal bent. Onze tip voor slimme en sterke voeten dus: GO BAREFOOT! Schoenen als het moet, blote voeten zodra het kan! In huis, maar ook buiten de deur!
Favoriete oefening voor de voeten: op de bal van je voet balanceren, en dan bijvoorbeeld traplopen, hakken mogen de grond dus niet raken.

Kern
We zijn niet zo heel erg geinteresseerd in een sixpack. We doen geen buikspieroefeningen, want het is een fabeltje dat dat uberhaupt kan. Je kunt losse spieren niet apart aanspannen, je lichaam bestaat uit een keten, een aaneenschakeling van samenwerkende spierstructuren. Core stability gaat niet over je buikspieren, maar over die hele keten. Daarom doen we dus liever oefeningen met bijvoorbeeld planken, dan de traditionele crunches. Meer spieren is beter dan minder, hup, ook de bilspieren, rug en hamstrings gelijk meepakken!
Favoriete functionele core-oefening: groiners (zie YouTube-link).

Cardio
We kunnen het niet goed voorstellen, maar mochten er nog zijn die met de auto naar de sportschool gaan om daar op de loopband te staan… Nou ja, ieder z’n ding. Het is niet de sportbeleving die wij voor ogen hebben. Stuur dan je wagen naar de duinen, en gebruik de natuur in je training.
Geen asfalt, maar een zachte en ongelijke ondergrond, zodat je niet alleen je hart en longen traint maar ook gelijk aan sterkere enkels werkt.  En geen lange duurlopen, maar korte en heftige intervals. Hoe meer variatie in je hartslag, hoe groter de prikkel voor je hart en longen om je zuurstofopnamecapaciteit en je lactaattolerantie te vergroten. Dus niet die lange duurloop, maar lekker die zandheuvel op beuken, en boven rustig op adem komen en van het uitzicht genieten voor je weer verder op pad gaat.
Favoriete cardio-workout: acht keer een minuut draven als warming-up met steeds tussendoor een minuut rekken als pauze, dan acht keer dertig seconden tempo met anderhalve minuut wandelpauze, acht keer tien seconden heuvelsprints, met terugwandelen als pauze, en acht minuut joggen als cooling down!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.